Workshop Vaktaal
Praten als een pro!
Marketing - Vaktaal
Praten als een pro!
Marketing - Vaktaal
In het eerste jaar ben je overladen met nieuwe vaktermen. Misschien maak je inmiddels indruk op je vrienden met woorden als ‘Letterspatiëring’ en ‘purpose marketing’. Binnenkort zul je regelmatig in gesprek gaan met een opdrachtgever en je teamgenoten. Het gebruik van vaktermen kan dan misverstanden voorkomen,
de klanttevredenheid en het werkplezier verhogen.
Dankzij vaktaal kunnen vormgevers aan opdrachtgevers specifiek uitleggen hoe een ontwerp tot stand is gekomen en vertellen welke keuzes er gemaakt zijn. Door samen dezelfde woorden te gebruiken begrijpen vormgevers elkaar onderling bovendien veel beter.
In deze workshop gaan we op zoek naar een aantal veelvoorkomende vaktermen en leren we deze effectief te gebruiken.
Aan het eind van deze workshop:
Weet je waarom het goed is om vaktermen te gebruiken in de overleg met opdrachtgevers en collega's;
Weet je dat jouw taalgebruik moet afstemmen op de vakkennis van je gesprekspartner;
Heb je een groot aantal verschillende soorten vaktermen beter leren kennen;
Weet je wat je moet doen wanneer je vaktermen hoort die je niet begrijpt.
Opdracht: "Rara wat ben ik?"
Elke student krijgt één vakterm (ongezien!) op het voorhoofd geplakt.
Door in 2 minuten vragen te stellen aan een klasgenoot wordt de vakterm gevonden (of niet).
In drie rondes van 2 x 2 minuten schrijven duo's de definitie op van 6 vaktermen. Indien ze de term niet kennen wordt deze opgezocht of bij andere klasgenoten nagevraagd.
De vaktermen van alle studenten worden bij elkaar verzameld.
Follow-up:
Vul het overzicht met vaktermen aan in de loop van het jaar
en houd een verkiezing 'Vakterm van de Maand'!