Wat je uiteindelijk gaat maken staat nog niet vast. Wel staat vast dat je iets maakt voor Stichting Nivoz. Dat is een organisatie die advies geeft aan onderwijzers en pedagogen. Dus ze adviseren mensen die veel met jongeren werken. Dan is het handig dat je weet hoe jongeren zijn; Waar worden ze blij van? Waar maken zij zich zorgen over? Wat moeten of willen ze met hun vrije tijd doen? Wat is hun mening, echt?
Stichting Nivoz wil zoveel mogelijk verhalen van jongeren verzamelen. Jij mag zelf weten welk verhaal jij over jezelf vertelt. Ook ben je vrij in het kiezen van een mediauiting waarmee je dat verhaal verteld.
Tot slot kan jouw eindresultaat uitgekozen worden om te exposeren in het Dokhuis.
Een MBO student voelt zich niet altijd gezien of gehoord. Je bent als student wél vaak de doelgroep of er wordt juist over een bepaalde generatie gepraat zonder dat die generatie aan het woord komt.
Met dit project zullen we samen persoonlijke verhalen delen zodat de buitenwereld de student/jongeren van nu beter leert kennen.
Wie is deze generatie?
Wat houdt ze bezig?
Wat vinden ze belangrijk?
Waar wordt je niet in gehoord?
Via onderstaande link ga je naar de template voor jouw Sprint Gallery. Zorg dat je ingelogd bent met je persoonlijke Adobe account, klik op 'remix this' en publiceer de site.
We starten dit project met álle 2e jaars studenten in Pathé Schouwburgplein. Hier maak je kennis met de klant, Stichting Nivoz.
Die komt extra uitleg geven over dit project.
Terug in de klas ga jij brainstormen over de mogelijke verhalen die jij kan vertellen. Bespreek je ideëen met een peer-groep. Er is een tool voor deze opdracht:
Maak een keuze welk verhaal jij gaat gebruiken voor deze opdracht.
Beschrijf kort wat jij gaat maken.
Maak een planning voor de komende weken.
Denk na over het medium waarmee jij jouw verhaal wil vertellen. Maak een keuze:
Poster – Video – Animatie – Stickers – Boekje – Flyer – Social Media posts – reel – Cartoon – Sculptuur – .... iets anders...
Er is een plan. En dan?
Een ervaren ontwerper weet dat het nu aankomt op onderzoek doen naar bestaande voorbeelden. Dit onderzoek kan jou op nieuwe ideeën brengen. Verzamel voorbeelden en plaatjes.
Schrijf kort de verhalen op die je hebt gepresenteerd aan je klasgenoten
Schrijf de feedback van je klasgenoten op.
Welke feedback heb je zelf gegeven aan anderen?
Welke media-uiting kies jij?
Deel je projectplanning (3 weken)
Let op: Het project duurt 3 weken van 10 uur per week. In die tijd moet je jouw verhaal bedenken EN uitwerken. Dat is dus best weinig tijd.
Schrijf op welke ideeën jij kreeg van jouw onderzoek.
Voor EchtWerk 2 krijg je deze week jouw klant en jouw team te horen. Jullie maken alvast een afspraak met de klant voor in de week van maandag 9 februari tot vrijdag 13 februari. Let op: Dat is in semester 4. De lesroosters kunnen dan anders zijn.
In tekst heb jij jouw idee opgeschreven. Nu ga je er schetsen van maken. Je start met vele, snelle schetsen om de verschillende mogelijke ontwerpen te onderzoek. Als jij eruit bent en je weet wat je gaat maken, dan maak je een nette schets. Deze nette schets moet duidelijk jouw idee uitleggen.
Definitieve schets van je idee, mét uitleg erbij.
Maken, maken, maken, op de planning kijken, maken, maken, maken....
Vergeet niet om af en toe op de planning te kijken. Ga je het nog redden binnen de tijd? Moet je het plan aanpassen?
Planning aanpassen (als dit nodig is)
Beschrijf problemen die je tegenkomt, en welke oplossingen hebben geholpen.
Sprint 5 > Testen bij de doelgroep
In een peer-groepje laat je jouw prototype zien. De groep geeft tips en feedback. Komt het verhaal goed over? En denken zij dat jouw planning haalbaar is?
De klant krijgt ongeveer 380 verhalen aangeleverd. Dat is heel erg veel om allemaal door te nemen. Het is daarom belangrijk om jouw werk op de juiste manier in te leveren.
Jouw docenten maken een OneDrive aan.
Jij maakt hierin een eigen map aan.
De naam van de map begint met: Animatie, of Poster, of Socials, of ......
Daarachter typ je jouw eigen voornaam en achternaam.
In de map plaats je jouw werk.
Schrijf de feedback van je klasgenoten op.
Welke verbeteringen pak je op?
Welke feedback heb je zelf gegeven aan anderen?
Het eindresultaat van je media-uiting
Update je Sprint Gallery
Als je een sculptuur of ruimtelijk object hebt gemaakt, dan lever je foto's in. De belichting moet goed zijn en de resolutie moet hoog zijn.
Als je drukwerk hebt gemaakt (poster, flyer, sticker, ...) dan lever je een PDF in, op hoge resolutie, met bleed en snijtekens.
Als je een video of animatie hebt gemaakt, dan lever je deze in als MP4-bestand met een resolutie van 1920 x 1080 pixels.
Heb je iets anders gemaakt, overleg dan met jouw docenten hoe je dit het beste kan inleveren.
Kijk terug op jouw project. Schrijf een evaluatie voor jezelf. Schrijf daar in ieder geval over de volgende zaken: (Je mag veel meer schrijven.)
Wat was de planning vooraf en hoe is het in het echt gegaan? Geef daar een toelichting bij.
Wat waren de knelpunten in jouw project? Hoe heb jij dat aangepakt?
Bespreek jouw eindresultaat. Leg uit waarom dit verhaal bij jou past en deze media-uiting een goede keus was.
Wat zou je aanpassen aan het ontwerp, als je meer tijd had?
Je evaluatie, gebaseerd op de vragen hierboven
De klant kiest een serie verhalen die zij gaan exposeren. Het is nog niet bekend op welke datum deze expositie is.
In de klas gaat iedereen exposeren. Dat doen we in de 4de week, de week van de Show and Grow.
Er zijn 5 beoordelingscriteria waar jij op beoordeeld wordt tijdens dit project. Je moet een Sprintgallery inleveren waarbij je laat zien dat je tijdens het project hebt gewerkt aan deze beoordelingscriteria. Jouw coach geeft je tussentijds feedback op jouw proces en beoordeeld je Sprintgallery.
Projectmatig werken
Ik beoordeel mijn planning en stuur bij waar nodig.
Ik bespreek problemen en draag oplossingen aan.
Beroepshouding
Ik vraag feedback op mijn werk en houding en verbeter mijzelf op basis daarvan.
Ik geef feedback op het werk en houding van anderen.
Ik sta achter mijn werk en licht mijn keuzes toe.