Aanpassen Sprint Gallery
De teksten op de Sprint Gallery worden aangepast naar een eenvoudiger te begrijpen tekst. Zo weet je nog beter wat je moet laten zien op jouw pagina. Klik hier voor de aanpassingen.
De teksten op de Sprint Gallery worden aangepast naar een eenvoudiger te begrijpen tekst. Zo weet je nog beter wat je moet laten zien op jouw pagina. Klik hier voor de aanpassingen.
Dit project duurt 6 weken. Je doorloopt alle fases van het Design Thinking proces. Sommige fases heb je in 1 dag af, andere fases duren veel langer. Als reminder vind je onderaan deze pagina een korte samenvatting van het Design Thinking proces.
In jouw lesrooster staan 10 uur per week om te werken voor de klant, met jouw team. Niet elk uur kan je ook echt voor de klant werken. Soms is er een mentor- of profielgesprek. Soms zijn er klassikale mededelingen. EN.... er zijn workshops !
Ongeveer 2 uur per week bieden de docenten lezingen of workshops aan. Daarmee leer je kennis en vaardigheden die je misschien niet leert door voor jouw klant te werken. Meestal passen de workshops bij de fase van jouw ontwerpproces. Soms wordt er informatie aangeboden die niet alleen bij 1 fase past.
Elk team heeft een coach gekregen. Elke week bespreekt jouw team met de coach hoe het gaat. Jullie nemen de wensen van de klant door, jullie bespreken de planning, jullie kijken of de samenwerking in het team goed verloopt, en jullie kijken naar de dingen die het team heeft gemaakt. De coach geeft tips en sturing. Als een coach vindt dat jullie kennis of vaardigheden missen, dan kan de coach je doorverwijzen naar een andere docent voor extra uitleg.
De grootste beloning is een tevreden klant. Toch moet GLR ook een beoordeling geven. Dat doen we op basis van een Sprint Gallery (voorheen PixelDump). De Sprint Gallery is opgedeeld in de fases van Design Thinking. Bij elke fase moet jij bewijs aanleveren. Hiermee toon je aan, dat je het juiste werk hebt gedaan tijdens die fase.
Deze leerdoelen komen gedurende het hele project aan bod en word je ook op beoordeeld door je coach:
Ik houd mezelf aan de regels die gelden binnen het GLR.
Ik kom mijn afspraken na.
Ik vraag uitleg en stel minder vragen naarmate ik meer ervaring opdoe.
Ik toon nieuwsgierigheid en zoek zelf uit hoe dingen werken.
Ik ga op een prettige manier om met anderen.
Ik lever het werk op tijd op.
Ik werk samen in een team en neem steeds vaker het voortouw.
Ik neem initiatief en denk mee over verbeteringen.
Via onderstaande link ga je naar de template voor jouw Sprint Gallery. Zorg dat je ingelogd bent met je persoonlijke Adobe account, klik op 'remix this' en publiceer de site.
In deze fase werk je als team aan de volgende zaken:
Teamafspraken
Planning
Onderzoek
1e klantcontact
Debriefing
Inspiratie opdoen
Voor deze fase zet je in jouw Sprint Gallery:
Je leeft je in en je begrijpt de vraag van de klant. Hierna formuleer de eerste voorlopige inzichten die aansluiten bij de wensen en behoeften van de klant.
Er zijn een aantal geplande workshops. Die staan hieronder. Het kan zijn dat docenten ervoor kiezen een workshop over te slaan, of juist een andere workshop extra aan te bieden.
In deze fase werk je als team aan de volgende zaken:
Sfeer en media-uiting bepalen
Conclusies trekken uit onderzoek
Klant adviseren
Voor deze fase zet je in jouw Sprint Gallery:
Je onderzoekt o.a. doelgroep, product, concurrentie en klant, begrijp je en zie je het bredere kader. Hiermee bepaal je de richting van jouw mediaontwerp.
Er zijn een aantal geplande workshops. Die staan hieronder. Het kan zijn dat docenten ervoor kiezen een workshop over te slaan, of juist een andere workshop extra aan te bieden.
In deze fase werk je als team aan de volgende zaken:
Ideeën bedenken
Schetsen
Ideeën bespreken
Voor deze fase zet je in jouw Sprint Gallery:
Je zoekt breed naar oplossingen om de mediavraag van de klant te realiseren. Je ontwikkelt creatieve en realistische ideeën die je vertaalt naar verschillende schetsen.
Er zijn een aantal geplande workshops. Die staan hieronder. Het kan zijn dat docenten ervoor kiezen een workshop over te slaan, of juist een andere workshop extra aan te bieden.
In deze fase werk je als team aan de volgende zaken:
Styleguide
Digitale prototypes maken
Prototypes bespreken
Klantcontact
Voor deze fase zet je in jouw Sprint Gallery:
Je maakt verschillende prototypes voor crossmediale vormgeving waarbij je experimenteert met verschillende software en tools.
Er zijn een aantal geplande workshops. Die staan hieronder. Het kan zijn dat docenten ervoor kiezen een workshop over te slaan, of juist een andere workshop extra aan te bieden.
In deze fase werk je als team aan de volgende zaken:
Doelgroep vinden
Testen prototypes
Klantcontact
Voor deze fase zet je in jouw Sprint Gallery:
Je test je prototype bij de doelgroep en je past de vormgeving aan op basis van testuitkomsten. Je vormgeving krijgt in fasen steeds meer vorm.
Er zijn een aantal geplande workshops. Die staan hieronder. Het kan zijn dat docenten ervoor kiezen een workshop over te slaan, of juist een andere workshop extra aan te bieden.
In deze fase werk je als team aan de volgende zaken:
Verbeteren media-uiting
Opleveren media-uiting
Bestanden archiveren
Klantcontact
Voor deze fase zet je in jouw Sprint Gallery:
Je werkt de vormgeving van jouw media-uiting uit waarbij je de juiste vormgeefprincipes toepast. Hierbij maak je effectief gebruik van softwarefuncties.
Daarnaast word je zoals eerder vermeld beoordeeld op je beroepshouding. De ervaringen van de klant zijn daar een belangrijk onderdeel van. Vergeet daarom niet bij de workshop Evalueren met de opdrachtgever feedback te vragen over de samenwerking, niet alleen over het product.
Er zijn een aantal geplande workshops. Die staan hieronder. Het kan zijn dat docenten ervoor kiezen een workshop over te slaan, of juist een andere workshop extra aan te bieden.
Na 6 weken project is het tijd voor de afronding en de Show & Grow. In de Sprint Gallery presenteer je je proces voor een beoordeling van de docenten. Tijdens de Show & Grow presenteer je je opdracht aan je mede-leerlingen.
EchtWerk projecten worden vastgelegd in een Sprint Gallery. Als groep deel je daarom bestanden waar je samen aan werkt. Zodat je allemaal samen kunt gebruiken. Zorg dat je je Onedrive zo inricht dat je groep vooruit kan, zelfs als er iemand een les niet is.
Check:
Of alle gevraagde vaardigheden duidelijk in je Sprint Gallery staan, mét een stukje tekst en uitleg
Een reflectie is een vast onderdeel van een project,
deze keer neem je de reflectie ook mee naar het volgende project. Deze is dus éxtra belangrijk en moet in je Sprint Gallery staan
We werken tijdens dit project volgens de stappen van het Design Thinking model. Als mediavormgever heb je hier houvast aan zodat je ontwerp stap voor stap verbetert. In plaats van alles in één keer goed te proberen doen, werk je in sprints (iteraties).
Na elke sprint bekijk je wat er beter kan en pas je het aan. Dit proces blijf je herhalen totdat het eindresultaat goed genoeg is. Het Design Thinking-model gaat hand in hand met goed projectmanagement.
Bij iedere Design Thinking sprint krijg je verdiepende workshops aangeboden. Hieronder vind je deze workshops ingedeeld per sprint, en per vak, zoals je dat van vorig jaar gewend bent.