WORKSHOP - AFTER EFFECTS
Puppet Tool
Puppet Tool
Als je gaat animeren kost het meestal veel tijd en moet alles in losse lagen zitten. Maar soms wil ook wel eens een plaatje animeren wat niet in losse lagen zit. Hoe doe je dat dan? Nou dat wordt hier uitgelegd door middel van de Puppet Tool.
De Puppet Tool maakt het mogelijk om een stilstaand beeld in After Effects te animeren met "spelden" zodat het lijkt alsof het beweegt – net als een pop!
Na deze les kun je:
Werken met de Puppet Tool in After Effects
Beweging creëren met pins, expansion, en density
Een eenvoudige animatie maken met vloeiende bewegingen
Creatief nadenken over timing en karakter
De Puppet Tool is een gereedschap waarmee je een stilstaand beeld (zoals een tekening of foto) kunt laten bewegen alsof het een pop is.
Je zet als het ware "spelden" op verschillende plekken van een afbeelding, en dan kun je die punten animeren zodat het lijkt alsof het beweegt – bijvoorbeeld een arm die zwaait of een been dat loopt.
Gebruik de Puppet Tool vooral bij:
2D-karakters
Bewegende objecten zoals vlaggen of touwen
Creatieve animaties van stilstaande beelden
De Expansion bepaalt hoe groot het gebied is rondom een Pin dat mee beweegt.
Je kunt het een beetje vergelijken met een plakband dat aan een deel van je afbeelding vastzit. Hoe groter je dat plakband maakt, hoe meer van de afbeelding mee wordt getrokken als je beweegt
Stel je hebt een afbeelding van een arm.
Je zet een Puppet Pin op de elleboog.
Als de Expansion op 0 staat, beweegt alleen het kleine stukje rondom de pin mee.
Zet je de Expansion hoger, dan beweegt een groter stuk van de arm mee — alsof je meer grip hebt op de afbeelding.
Soms wil je dat alleen een klein deel beweegt (zoals een vinger), en soms juist een groter deel (zoals de hele arm). Met Expansion kun je dus precies bepalen hoeveel er meebeweegt.
Expansion: 2
Expansion: 128
Density betekent letterlijk "dichtheid". In de Puppet Tool gaat het erom hoe zwaar of licht een bepaald deel van je afbeelding is voor After Effects — of eigenlijk: hoeveel ‘massa’ het heeft.
Density bepaalt hoeveel invloed de Pins hebben op een bepaald deel van je afbeelding.
Je kunt het zien als: hoe moeilijk of makkelijk is het om dat stukje te vervormen of te buigen?
Stel je voor dat je een afbeelding hebt van een knuffelbeest.
Bij hoge Density: dat stukje voelt zwaar en stevig aan — moeilijker om te vervormen.
Bij lage Density: dat stukje voelt licht en soepel aan — makkelijker te vervormen en te rekken.
Dus: hoe lager de Density, hoe makkelijker het mee beweegt.
Density: 12
Density: 4
Maak een kleine animatie doormiddel van de Puppet Tool.
Gebruik minstens 5 Puppet Pins op je gekozen figuur
Speel met Expansion om bewegingen vloeiender of juist strakker te maken
Pas Density aan om bepaalde delen meer of minder soepel te maken
De animatie moet een korte actie of karaktereigenschap overbrengen, zoals:
Een arm zwaait
Een tentakel krult of beweegt op muziek
Een dansbeweging
Een reactie op iets (verbaasd, blij, bang)
Je mag een geluidje of muziekje toevoegen dat past bij je beweging
Character 1 – Met stijve bewegingen
Character 2 – Dansend figuurtje met vloeiende ledematen
Octopus 1 – Chillende octopus die in slow motion zwemt
Octopus 2 – Hyperactieve octopus met snelle bewegingen
Klip op de Puppet Pin Tool icoon (Punaise). En zet de Mesh aan zo zie je waar de mesh loopt op je figuur.
Zet verschillende pins in jou character en speel met de Expansion en de Density.
De punten die je nu gezet hebt worden ook wel Puppet Pins genoemd om deze nu terug te vinden in je character moet je een aantal pijltjes open om deze te kunnen zien.
Je ziet ook dat er dan gelijk een keyframe voor aangemaakt wordt deze kun je allemaal apart gaan animeren als je dit wilt zoals de technieken die je al gebruikt hebt om te animeren.
Dit is best intensief daarom is er een makkelijkere manier om dit te doen.
Wanneer je nu een Pin selecteert en beweegt zie je wat er gebeurd.
Selecteer nu een Pin binnen jou character die je wilt gaan bewegen.
Dit ga je animeren door de Record Options te klikken die naast het icoon van de PinTool staat.
Nu zie je een nieuw venster verschijnen dit zegt als je de CTRL (PC) Command (Mac) toets in klikt op je toetsenbord dat je inreal time kan animeren. Nu kan je de Speed nog lager zetten zodat je animatie misschien wat langzamer gaat en dit geldt ook voor de Smoothing hoe smooth je animatie je wilt hebben.
Nu hou je de Ctrl toets indrukt en beweeg je de Pintool hoe en tot waar jij dat wilt.
Als het goed is zie je dan ook de TimeRuler bewegen.
Wanneer je de Ctrl toets los laat worden er allemaal keyframes op de tijdlijn geplaatst. Van de selecteerde Pintool.
De rest is aan jouw hou jij het character wilt gaan animeren gebruik daar bij jou fantasie.
[Gebruik eventueel externe links voor voorbeelden, extra ondersteuning of verdieping van de lesstof. Vermeld nuttige tips en bronnen zoals websites, tutorials, artikelen, en externe experts die studenten kunnen raadplegen.]
Laat aan de docent zien wat je gemaakt hebt, en bespreek wat je gedaan hebt.