In deze Sketchbattle oefen je om snel en vrij ideeën te bedenken en te verbeelden. Je leert hoe je in korte tijd veel verschillende schetsen kunt maken, zonder jezelf tegen te houden door perfectionisme of twijfels. Het gaat er niet om of iets meteen goed of mooi is, maar om het ontdekken van ideeën, vormen en associaties.
Je traint je creatief denken door vanuit één woord of thema allerlei kanten op te gaan. Door veel te schetsen, ontwikkel je een bredere beeldtaal en leer je sneller schakelen tussen ideeën. Je merkt dat er vaak veel meer mogelijkheden zijn dan je in eerste instantie dacht.
Als vormgever is het belangrijk dat je ideeën snel kunt omzetten in beelden. Vaak begin je met ruwe schetsen om concepten te verkennen, opdrachtgevers opties te tonen of om zelf richting te bepalen. Hoe makkelijker en sneller je kunt schetsen, hoe makkelijker het wordt om keuzes te maken en verrassende oplossingen te vinden.
Deze oefening helpt je om:
ideeën zichtbaar en bespreekbaar te maken
creatieve blokkades los te laten
je visueel denken te trainen
verschillende concepten naast elkaar te zetten
en vertrouwen te krijgen in je eigen creatieve proces
Door veel te doen, leer je dat elke schets een stap is naar nieuwe mogelijkheden.
Je genereert in korte tijd meerdere visuele ideeën rond een gegeven thema of woord.
Je durft te schetsen zonder perfectionisme, waarbij de focus ligt op het verkennen van ideeën in plaats van het maken van een afgewerkt ontwerp.
Je reflecteert op de verschillende schetsen door ze te bespreken en leert hierdoor verschillende invalshoeken en oplossingen herkennen.
Student:
Vellen papier of post-its
Stiften, potloden of pennen
Plakband/schilderstape
Docent:
Timer (telefoon, stopwatch, online timer)
Vooraf voorbereide woorden/kreten/uitdrukkingen op A4 (1 per ronde)
Muur of bord om de schetsen op te hangen
1. Intro (5 min)
Uitleg doel: zoveel mogelijk ideeën, snelheid gaat boven netheid.
Alles mag: abstract, figuratief, typografisch.
Geen oordeel tijdens het schetsen, alles ophangen.
2. Eerste ronde (15 min)
De docent geeft het eerste woord
Je hebt nu 10 minuten om zoveel mogelijk schetsen te maken.
Zodra je een schets af hebt, hang je die op de muur.
Zorg dat je meer schetsen maakt dan de rest!
3. Korte bespreking (10 min)
Loop met de groep langs de muur.
Welke invalshoeken zie je?
Wat valt op?
Welke schetsen pakken meteen de aandacht?
Hoe ervaar je het om onder tijdsdruk te werken?
4. Tweede ronde (5 min)
Nieuw woord ophangen.
Probeer minimaal net zoveel schetsen te maken als ronde 1, maar nu met veel minder tijd.
5. Korte bespreking (15 min)
Wat werkte goed?
Wat ging er anders dan de 1e ronde?
Welke verrassingen kwamen er uit?
Hoe kan deze manier van werken helpen bij brainstorms of conceptontwikkeling?
6. Bonus ronde (5 min)
vouw een A3 4x dubbel totdat je 16 vakjes hebt
je krijgt 10 seconden om een woord te schetsen in een vakje
7. Nabespreking (15 min)
Welke emoties heb je ervaren tijdens deze opdrachten?
Hoe kan deze manier van werken helpen bij brainstorms of conceptontwikkeling?